De Fietsenmakker

Hoe zit mijn fiets eigenlijk in elkaar?

De Fietsenmakker

De Fietsenmaker, Arnhem, 21 september 2012, 19:18 | Thijs
Voorbereiding

Fiets je door de woestijn, breekt opeens je ketting, en dan? Fiets je langs een olifant, begeeft je versnellingskabel het, hoe nu? Rij je langs een piramide, heb je plots een lekke band, wat nu dan? Rij je door de bergen, springt je remkabel, en dan?

Tja, hoe werkt dat eigenlijk, je fiets repareren? Veel meer dan een bandje plakken en een ketting erop leggen kan ik niet. En wat extra kennis over het repareren van een fiets is wel zo handig. Er gaat weliswaar een fiets-mechanieker mee door Afrika, maar er zijn natuurlijk nog 50 mensen waarbij er ook iets aan de fiets aangepast moet worden. Daarnaast moet je een gebroken ketting onderweg wel repareren, dat kan niet even wachten tot je ’s avonds bij je kampterrein bent.

Opvouwbare banden zijn makkelijk mee te nemen. Tevens zit er een kevlar laag in tegen lekke banden. Kevlar wordt gebruikt voor kogelwerende vesten, dus kan heel wat hebben!

Tijd dus voor een cursus fietsen maken bij de fietsenmaker. Hoewel er op dit moment aan mijn fiets weinig te maken valt, neemt hij toch een middag de tijd om de belangrijkste zaken door te nemen. Hoe haal ik eigenlijk het wiel uit mijn fiets, om een band te verwisselen? Omdat ik een Rohloff-naaf heb voor mijn versnellingen, gaat dat net even wat anders dan bij een gewone fiets. En bij het terugzetten van het achterwiel in je fiets is er net een pinnetje wat precies in je fiets moet vallen, anders lijkt hij goed vast te zitten, maar trap je je hele wiel aan gort.

Na het wiel eruit te hebben gehaald en hier een nieuwe buitenband opgelegd te hebben (zelfs daarvoor nog wat goede tips gekregen), was het tijd om de ketting aan te spannen. Door gebruik rekt je ketting steeds iets op, en om de zoveel tijd moet je hem weer aanspannen zodat hij weer strak staat en hij er dus niet bij de eerste beste hobbel af loopt. Dit aanspannen gaat bij mijn fiets wat anders dan de gemiddelde fiets, ik heb namelijk een a-centrisch pedaalas. Ik ga jullie nu niet lastig vallen hoe je dat ding spant, maar het komt er op neer dat je er een oude schroevendraaier voor nodig hebt. Dus mijn paklijstje weer uitgebreid: Oude schroevendraaier, TODO (dus wie heeft er een liggen die hij kan missen? Een nieuwe mag ook…)

Vervolgens de remkabel losgeknipt en opnieuw vastgezet. Dat zag er ook niet zo moeilijk uit (al vraag ik me af of als het in het ‘wild’ gebeurd ik dat ding ook kan vervangen). Ik heb wel weer een tangetje nodig om aan het uiteinde van de kabel een beschermkapje dicht te knijpen. De multitool staat al op mijn pakijst, maar toch fijn om te weten welke dingen je allemaal nodig hebt.

Met de kettingpons kan je een gebroken schakeltje vervangen.

Tenslotte nog wat goede tips gekregen van de fietsenmaker: maak voor dat je iets uit elkaar haalt een foto hoe het eruit zag. Dan kan je na die tijd kijken of het weer goed in elkaar zit. Neem daarnaast even de tijd om te checken of je alles goed hebt teruggeplaatst, dat scheelt een boel ellende als dat je iets kleins vergeten was en je de boel aan gort rijdt. Daarnaast kan je ook nog even spieken: als je je voorrem vervangt, dan kan je bij je achterrem even spieken hoe het vast moet zitten. En tenslotte: leg een witte doek ofzo op de grond waar je je gereedschap, schroefjes, moertjes, ventieldopjes enzo op kan leggen, dan zie je ze ook niet zo makkelijk over het hoofd bij het opruimen.

Al met al is het weer een leerzame middag geweest en ga ik met een volle tas met extra spaken, stukje reserve ketting, kettingpons, spakenspanner, reservebanden (binnen en buiten), bandenlichters en een fietspompje weer naar huis. Nu nog zorgen dat ik alles onthou. Ik heb alvast een extra stukje ketting meegekregen om te oefenen, dus ik zit van het weekend met mijn ketting en een kettingpons voor de tv.

Moraal van het verhaal:

Opgedane kennis over het fietsen maken hoop ik niet nodig te hebben!

Printen Printen

Reacties:

  Schiphol, 6AM | Tour D'Afrique | 29 september 2012, 21:51

[...] De Fietsenmakker [...]


Reageer: